Tirskis Designin brändi

Tirskis Designin identiteetti ja viesti on olla asiakaslähtöinen ja -ystävällinen, visuaalinen ja ammattimainen suunnittelualan yritys, jossa luova ongelmanratkaisu on keskiössä. Missiona on tehdä maailmasta hieman visuaalisempi ja käytettävämpi paikka.

Tirskis Designin brändi-ilme rakentui avainsanoista persoonallinen, kupliva, opastava, lämmin, empaattinen, ammattitaitoinen, luova, saavutettava ja arvokas. Nämä avainsanat ja arvot oli tärkeää saada tuotua ilmi lopputulokseen, jotta visuaalinen ilme kertoo jo ilman sanoja yrityksen palvelulupauksesta. Tirskis Designin valmis visuaalinen ilme on onnistunut kiteytys siitä, mitä sillä haluttiin tavoitella.

Lisätietoa työstä

Suunnittelutyön tyyppi
Brändi-ilme

Valmistunut
Syksyllä 2022

Visuaalisen ilmeen suunnittelun kulku

Miltä Tirskis Design näyttää?

Suunnittelutyö käynnistyi yrityksen identiteetin ja viestin sisäistämisellä ja eteni siitä moodboardin koostamiseen ja sitten logon luonnosteluun. Päätin logon olevan typografisesti näyttävä, käsintehty, jotta se vahvistaa brändinmukaista luovaa ja uniikkia suunnittelupalvelua. Tyyliksi valikoitunut pyöreä ja kaunokirjoituksellinen typografia viestii helposta lähestyttävyydestä, pehmeydestä ja arvokkuudesta. Logossa on myös suoraviivaisuutta, mikä tekee siitä modernin ja kielii terävästä pätevyydestä.

Logoa täydentää sanojen väliin suunniteltu tähti ja siihen johtava viiva. Tätä kuvasymbolia logosuunnittelussa kutsutaan liikemerkiksi. Tirskis Designin tapauksessa liikemerkki symboloi liikkuvaa tähteä, mikä on yhdistettävissä tähdenlennolle esitettyyn toiveeseen tai taivaalla kirkkaana opastavaan pohjantähteen.

Ammattitermein puhuttuna logo tarkoittaa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua ja liikemerkki tarkoittaa logon yhteydessä olevaa kuvitusta. Logo ja liikemerkki yhdessä muodostavat tunnuksen, mitä myös Tirskis Designin “logo”, oikeellisemmin sanottuna tunnus on.

Tirskis Design yritystunnuksen luonnoksia paperilla

Visuaalisen ilmeen täydentäminen värein, fontein ja kuvioin

Suunnittelin tunnuksen ensiksi mustavalkoisena, jotta värit eivät häirinneet työn suunnittelua. Kun valmis tunnus oli hiottu viimeisen päälle, oli se aika herättää eloon yrityksen omilla väreillä. Tirskis Designin värejä ovat keltainen, violetti, ruskea ja vaaleankeltainen. Keltainen symboloi iloisuutta, energisyyttä ja kirkkautta. Violetti väri symboloi arvokkuutta, viisautta, sivistyneisyyttä, mielikuvituksellisuutta ja myös häivähdyksen mystiikkaa. Ruskea puolestaan kertoo maanläheisyydestä ja luotettavuudesta.

Yritysilmeeseen kuului myös oleellisesti muunkinlainen typografia kuin vain tunnuksessa nähtävä. Oikeilla fonttivalinnoilla yrityksen viestiä voi sitoa yhteen ja vahvistaa sitä entisestään. Tirskis Designin otsikkofontiksi valikoitui “Quicksand”. Sen pehmeä ja hyväntuulinen ulkoasu edustaa samanhenkisyyttä kuin yrityksen tunnuskin. Yrityksen leipätekstin fontti on “Source Sans Pro”, joka yksinkertaisuudessaan on helposti luettavissa pienemmässäkin tekstikoossa.

Tirskis Designin brändi-ilmeeseen kuuluvat myös orgaaniset muodot, jotka toimivat brändissä käytettävinä kuvioina, sekä tähtitekstuuri. Näillä voidaan rikastuttaa visuaalista ilmettä entisestään. Lopputuloksesta syntyi kokonainen ja monipuolisesti käytettävissä oleva ilme yritykselle, jonka avulla Tirskis Designin viestiä ja tunnetta saadaan välitettyä kaikille yrityksen kohtaaville henkilöille.

Tavoitteena oli luoda erottuva, erilainen, persoonallinen ja täysin käsintehty visuaalinen ilme, joka kuitenkin kiteyttää koko yrityksen identiteetin itseensä. Tähän kaikkeen lopputuotos myös vastaa.

Tirskis Design yritystunnus eri brändivärien päällä
Tirskis Designin brändi-ilmeen aaltoilevat, orgaaniset muodot, joiden päällä on tähtitekstuuri
Scroll to Top